Wzbogacę swój włoski do wiosny - tydzień 4.




Podsumowanie czwartego tygodnia wyzwania, w którym wzbogacacie swój włoski znajdziecie poniżej.

Dajcie znać, ze ze mną jesteście komentarzem poniżej.

Dziękuję też za każdego like i komentarz - bardzo mnie to motywuje do dalszej pracy :)


DZIEŃ 22 - IL PETTEGOLEZZO 

Poniedziałek kończyliśmy ploteczką 😉
IL PETTEGOLEZZO - PLOTKA
pochodzi od czasownika pettegolare - plotkować
wymawia się tak jak się piszę : https://forvo.com/word/pettegolezzo/#it
w zdaniu prezentuje się tak:
Ora ti faccio un pettegolezzo.
Ora - tu: teraz
ti faccio - zrobię ci, tu: powiem ci



DZIEŃ 23 - IL NONTISCORDARDIME'

uff...to słowo stanowi niezłe wyzwanie, zarówno jeśli chodzi o wymowę jak i o pisownię
a i gramatyka jest sympatyczna
nontiscordardimé w języku włoskim jest rodzaju męskiego, a na dodatek jest nieodmienna
tzn. przez to, że kończy się akcentem graficznym "é" ma dokładnie taką samą formę w liczbie pojedynczej i mnogiej:
un nontiscordardimé - due nontiscordardimé
w zdaniu prezentuje się tak: Credo sia un nontiscordardime', ma non ne sono certa.
credo - myślę (że)
sia un nontiscordardimé' - jest to niezapominajka
ma - ale
non ne sono certa - nie jestem tego pewna
Słowo to pochodzi od czasownika "scordarsi", który oznacza właśnie "zapominać"
non ti scordar mai di me - nigdy o mnie nie zapomnij




DZIEŃ 24 - IL BARBONCINO

Tiene un cane al guinzaglio, e' un barboncino - trzyma psa na smyczy, to pudel.
(przy okazji w zdaniu pojawiło się słówko, które już poznaliście - il guinzaglio).
dzisiejsze słówko - IL BARBONCINO - PUDEL.
Pies po włosku to po prostu il cane.
wymawia się to słówko tak - https://pl.forvo.com/word/barboncino/
vi piacciono i barboncini? Podobają wam się pudle?



DZIEŃ 25 - LA NINNA NANNA

E lui ascoltava, mentre lei cantava la ninna nanna - a on słuchał kiedy ona śpiewała kołysankę.
LA NINNA NANNA - KOŁYSANKA.
Bardzo urocze słówko 🙂
Już kiedy się je wymawia, mamy wrażenie, jakbyśmy coś nucili
sprawdźcie wymowę tutaj : https://forvo.com/word/ninna_nanna/
macie jakieś ulubione kołysanki? A może znacie jakieś kołysanki po włosku? Chętnie poznam wasze typy


DZIEŃ 26 - LA FILASTROCCA

Skoro wczoraj była Ninna Nanna. dzisiaj czas na wyliczankę
LA FILASTROCCA - WYLICZANKA/RYMOWANKA
przykładowe zdanie: potresti recitare una filastrocca?
potresti - mógłbyś/mogłabyś
recitare - wyrecytować
una filastrocca - jakąś wyliczankę
wyliczanką, którą pamiętam jeszcze z praktyk studenckich jest "uno, due, tre", jest bardzo krótka ale wprowadza sporo ciekawych zwrotów, typu dimmi (powiedz mi), dammi (daj mi), itd.
uno, due, tre - vieni qui da me
(jeden, dwa, trzy, chodź tu do mnie)
quattro, cinque, sei - dimmi tu chi sei?
(cztery, pięć, sześć - powiedz mi kim jesteś?)
sette, otto, nove, dieci - dammi tanti baci
(siedem, osiem, dziewięć, dziesięć - daj mi dużo buziaków)
wtedy przedszkolaki mówiły - fuuuuuuuuuuuuuuu


DZIEŃ 27 - L'ESUBERANZA

Dzisiaj słówko, które wpadło mi w oko przy okazji lektury jakiegoś artykułu,
wpisałam sobie je do listy na nasze wyzwanie.
Pięknie brzmi i ma przydatne znaczenie 🙂
L'ESUBERANZA - obfitość, nadmiar ale też entuzjazm
przykładowe zdanie: la vita ad esuberanza non ci arriva preparata in un pacco.
tł: życie w obfitości nie przychodzi do nas zapakowane w paczkę



DZIEŃ 28 - IL PENDOLINO

PENDOLINO
co wam pierwsze przyszło na myśl?
Pociąg, prawda?
Nie każdy wie, że IL PENDOLINO po włosku oznacza WAHADEŁKO.
Jest to zdrobnienie słowa il pendolo - wahadło.
(Na obrazku zostawiłam il pendolino dla lepszego zapamiętania).
L'orologio a pendolo to zegar wahadłowy
Mia nonna ha un orologio a pendolo - moja babcia ma zegar wahadłowy.
Wymawia się dokładnie tak jak pisze.





A TUTAJ ZNAJDZIECIE ĆWICZENIE PODSUMOWUJĄCE TEN TYDZIEŃ ORAZ KILKA SŁÓWEK Z POPRZEDNIEGO TYGODNIA --> WYZWANIE TYDZIEŃ 4. - ĆWICZENIE


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Włoski z Paolą , Blogger