Uniwersalne zabawy na lekcji dla małych i dużych cz.2



Drugi wpis dedykowany uniwersalnym zabawom na lekcji, zarówno z dziećmi jak i dorosłymi.
W poprzednim wpisie nie wyczerpałam jeszcze wszystkich pomysłów. I tak wydaje mi się, że jest to temat, o którym można pisać bez końca.

Bez zbędnego przedłużania - poniżej znajdziecie jeszcze kilka pomysłów, które mogą wam się przydać w pracy :)

Kategorie 
Dzielimy klasę na mniejsze grupki. Każdej grupie przyznajemy inną kategorię / zakres materiału (oczywiście spośród tych, które już są przerobione ). Uczniowie na wasz sygnał zapisują na kartce wszystko to, co kojarzy im się z danym tematem. Po określonym czasie grupy kolejno prezentują swoje zapiski. 

Ciąg słów - wąż
Uczniowie tworzą tzw. "węża" - zapisują ciągiem polecenie do ćwiczenia odpowiadającego omawianemu materiałowi, np. opiszw10zdaniachtwojeulubionedziełosztuki. Przekazują kartkę kolejnemu uczniowi, który ma za zadanie najpierw rozszyfrować polecenie a potem rozwiązać zadanie. Ćwiczenie może zostać zrealizowane w grupach jak i indywidualnie.

Tworzenie notatki
Uczniowie pracują w małych grupkach. Każdej z grup przyznajecie konkretne zagadnienie. Ich zadaniem jest stworzenie notatki (np. krótki opis czasu teraźniejszego, biografia, recenzja filmu, itd.) Notatka musi posiadać "braki" tzn. uczniowie muszą zdecydować, które słowa "wyrzucą" i zostawią zamiast nich wykropkowane miejsca. Zadaniem kolejnej grupy będzie uzupełnienie notatki o brakujące słowa.

Tworzymy puzzle 
Prosicie uczniów, żeby pocieli kartki A4 na 3 części.  Każdy z uczniów niech przygotuje sobie 5 takich zestawów. Zadaniem ucznia będzie zapisanie wybranych słów, tak żeby jedno słowo znalazło się na  3 częściach kartki (np. pipi-stre-llo). Kiedy uczniowie będą gotowi poproś, żeby rozsypali swoje kartki na środku (koła lub stołu), wokół którego ustawią się wszyscy. Zadaniem uczniów będzie ułożenie wszystkich słów z rozsypanki. 

Bajkopisarze
Poproście każdego z uczniów, żeby na kartce narysował dowolny obrazek (najlepiej, żeby odpowiadał materiałowi, który podlega powtórce). Ustawcie uczniów w kole i zbierzcie ich rysunki. Wybierz dowolny rysunek i pokaż go grupie. Chętny uczeń rozpoczyna wymyślanie historii na podstawie tego co widzi na obrazku. Następnie kolejny uczeń wymyśla ciąg dalszy na podstawie kolejnego rysunku, itd.

Spostrzegawczość
Na kartkach A4 napiszcie tytuły zagadnień, które ostatnio omawialiście w klasie/grupie, np. czasowniki, zwierzęta, ciało, itd. i umieść je w różnych miejscach sali. Daj uczniom kilka minut, aby zapoznali się z zagadnieniami, poruszając się po klasie. Po chwili Twoim zadaniem będzie wypowiedzenie dowolnego słowa, odpowiadającego kategoriom na kartkach (np. gatto - kot). Uczniowie jak najszybciej muszą się ustawić pod odpowiednią katogorią.

Pajęczyna
Zabawa ruchowa do przeprowadzenia w młodszych grupach ( klasy 1-3), no chyba, że wasi dorośli też lubią się bawić ;) Pajęczynę tworzymy z taśmy klejącej, przyklejając ją do ławek, krzeseł, mebli, itd. Zadaniem ucznia będzie wydostanie się z pajęczyny bez dotykania jej. Uczniowi, któremu udało się wydostać zadajecie kilka pytań dot.lekcji. Możecie również pomyśleć o systemie punktacji do tej zabawy.

Mam nadzieję, że te pomysły przypadną wam do gustu :-) Dajcie znać, zwłaszcza jeśli któraś z tych zabaw jest wam dobrze znana i lubiana przez waszych uczniów!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © Włoski z Paolą , Blogger