Pierwsze zajęcia - nowa grupa
Już niedługo błogie wakacyjne lenistwo się skończy. Rozpoczniemy nowy rok szkolny, wraz z nim całkiem nowe zajęcia. Pisząc "nowe" mam tu na myśli zajęcia z grupą, której wcześniej nie znaliśmy. Jest bardzo prawdopodobne, że uczestnicy kursu też jeszcze nie mieli okazji się poznać.
Zanim zarzucimy ich konkretami w postaci gramatyki ;) warto pierwsze zajęcia przeznaczyć na zintegrowanie grupy i zapoznanie się. Dzięki temu praca podczas kolejnych lekcji będzie układała się o wiele przyjemniej a i naszym kursantom będzie łatwiej pracować wśród ludzi, o których już co nieco wiedzą.
Pierwszym ćwiczeniem, które warto wprowadzić na nasze zajęcia jest "wykrywacz kłamstw".
Wy, lektorzy, rozpoczynacie zabawę - dzięki temu kursanci zapoznają się z zasadami zabawy i nie będą się stresowali, że nie wiedzą jak "podejść do sprawy".
Waszym zadaniem jest powiedzieć o sobie 3 fakty, z których jeden będzie fałszywy:
np. mam na imię Paulina, mam ok. 30 lat i mam w domu pumę ;). Kursanci na podstawie przedstawionych przez was faktów odgadują, który z nich jest nieprawdziwy. Fajnie jest wymyślić takie fakty o sobie, gdzie każdy z nich mógłby być prawdziwy. Ćwiczenie rozładowuje atmosferę skrępowania i integruje grupę.
Jeśli zaczynacie kurs z ludźmi, którzy są już na pewnym poziomie językowym koniecznie przeprowadźcie to ćwiczenie w języku, którego uczycie.
Do przeprowadzania kolejnych ćwiczeń możecie wykorzystać gotowe plansze, które znajdziecie pod tym linkiem :
Integrowanie grupy - ćwiczenia na "rozgadanie"
Pierwsza plansza zawiera 12 szarych kół, na których znajdują się pomocnicze zagadnienia. Możecie ją wykorzystać na kilka sposobów:
- uczeń na podstawie planszy opowiada o sobie, opisując swój ulubiony film. kolor, itd.
- uczniowie pracują w parach, na podstawie zagadnień z planszy przeprowadzają dialog,
- lektor wręcza kursantom planszę, prosi, żeby każdy z kursantów podpisał swoją listę i zrobił notatki przy każdym szarym polu, wpisując ulubiony film, kolor. itd., następnie zbiera kartki i zapoznaje się z nimi. W tym czasie uczniowie chodząc po sali/klasie przepytują siebie nawzajem z poszczególnych preferencji (dobrze by było, gdyby wszyscy kursanci zdołali wymienić się odpowiedziami. (Zostawcie w widocznym miejscu jedną planszę, na wypadek gdyby uczniowie zapomnieli o jakie zagadnienia powinni zapytać). Muszą starać się zapamiętać jak najwięcej szczegółów, ewentualnie robić notatki. Uczniowie wracają na swoje miejsca i lektor przejmuję pałeczkę ;) zadając pytania: a chi piace il colore rosso? Chi non e' mai stato in Italia? itd. Uczniowie próbują odpowiadać na pytania lektora.
Ćwiczenie, oprócz tego że usprawnia umiejętność zadawania pytań pozwala grupie na lepsze zapoznanie się i zapamiętanie swoich imion.
Druga plansza może posłużyć jako pomoc w przygotowaniu prezentacji o sobie, podstawy do przeprowadzenia dialogu, itd. Możecie też zlecić swoim kursantom wymyślenie jakiejś postaci (realnej, np. Silvio Berlusconi😈), poproszenie wybranego kursanta o opowiedzenie o sobie na podstawie planszy (bez zdradzania imienia swojej postaci). Pozostali kursanci będą mieli za zadanie odgadnąć za kogo podaje się ich kolega/koleżanka.
A wy jakie macie pomysły na zintegrowanie i zapoznanie się grupy? Chętnie przeczytam o tym w komentarzach!
saluti :)
Zanim zarzucimy ich konkretami w postaci gramatyki ;) warto pierwsze zajęcia przeznaczyć na zintegrowanie grupy i zapoznanie się. Dzięki temu praca podczas kolejnych lekcji będzie układała się o wiele przyjemniej a i naszym kursantom będzie łatwiej pracować wśród ludzi, o których już co nieco wiedzą.
Pierwszym ćwiczeniem, które warto wprowadzić na nasze zajęcia jest "wykrywacz kłamstw".
Wy, lektorzy, rozpoczynacie zabawę - dzięki temu kursanci zapoznają się z zasadami zabawy i nie będą się stresowali, że nie wiedzą jak "podejść do sprawy".
Waszym zadaniem jest powiedzieć o sobie 3 fakty, z których jeden będzie fałszywy:
np. mam na imię Paulina, mam ok. 30 lat i mam w domu pumę ;). Kursanci na podstawie przedstawionych przez was faktów odgadują, który z nich jest nieprawdziwy. Fajnie jest wymyślić takie fakty o sobie, gdzie każdy z nich mógłby być prawdziwy. Ćwiczenie rozładowuje atmosferę skrępowania i integruje grupę.
Jeśli zaczynacie kurs z ludźmi, którzy są już na pewnym poziomie językowym koniecznie przeprowadźcie to ćwiczenie w języku, którego uczycie.
Do przeprowadzania kolejnych ćwiczeń możecie wykorzystać gotowe plansze, które znajdziecie pod tym linkiem :
Integrowanie grupy - ćwiczenia na "rozgadanie"
Pierwsza plansza zawiera 12 szarych kół, na których znajdują się pomocnicze zagadnienia. Możecie ją wykorzystać na kilka sposobów:
- uczeń na podstawie planszy opowiada o sobie, opisując swój ulubiony film. kolor, itd.
- uczniowie pracują w parach, na podstawie zagadnień z planszy przeprowadzają dialog,
- lektor wręcza kursantom planszę, prosi, żeby każdy z kursantów podpisał swoją listę i zrobił notatki przy każdym szarym polu, wpisując ulubiony film, kolor. itd., następnie zbiera kartki i zapoznaje się z nimi. W tym czasie uczniowie chodząc po sali/klasie przepytują siebie nawzajem z poszczególnych preferencji (dobrze by było, gdyby wszyscy kursanci zdołali wymienić się odpowiedziami. (Zostawcie w widocznym miejscu jedną planszę, na wypadek gdyby uczniowie zapomnieli o jakie zagadnienia powinni zapytać). Muszą starać się zapamiętać jak najwięcej szczegółów, ewentualnie robić notatki. Uczniowie wracają na swoje miejsca i lektor przejmuję pałeczkę ;) zadając pytania: a chi piace il colore rosso? Chi non e' mai stato in Italia? itd. Uczniowie próbują odpowiadać na pytania lektora.
Ćwiczenie, oprócz tego że usprawnia umiejętność zadawania pytań pozwala grupie na lepsze zapoznanie się i zapamiętanie swoich imion.
Druga plansza może posłużyć jako pomoc w przygotowaniu prezentacji o sobie, podstawy do przeprowadzenia dialogu, itd. Możecie też zlecić swoim kursantom wymyślenie jakiejś postaci (realnej, np. Silvio Berlusconi😈), poproszenie wybranego kursanta o opowiedzenie o sobie na podstawie planszy (bez zdradzania imienia swojej postaci). Pozostali kursanci będą mieli za zadanie odgadnąć za kogo podaje się ich kolega/koleżanka.
A wy jakie macie pomysły na zintegrowanie i zapoznanie się grupy? Chętnie przeczytam o tym w komentarzach!
saluti :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz